نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2 استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
تحقیق حاضر با استفاده از روابط مایکرومکانیک روش تئوری جدیدی را برای بررسی رفتار مکانیکی و شروع آسیب اتصالات مکانیکی تکلبه کامپوزیتی ارائه میدهد. بدین منظور ابتدا با استفاده از خواص الاستیک و استحکامی و ضریب پواسون رزین و الیاف بهعنوان ورودی، رفتار مکانیکی الاستیک تکلایه کامپوزیتی مشخصهسازی میشود. سپس با استفاده از این خواص، لایهچینی و پارامترهای هندسی اتصال مکانیکی تکلبه و با استفاده از مدل جرم-فنر اصلاحشده، سفتی اتصال محاسبه میشود. همچنین با تعریف ضریب تمرکز تنش و با استفاده از مفهوم معیار حداکثر تنش در مواد کامپوزیتی، بار شروع آسیب اتصال مکانیکی تکلبه کامپوزیتی محاسبه میشود. مدل فوق با استفاده از خواص الاستیک و استحکامی رزین و الیاف، لایهچینی و پارامترهای هندسی اتصال تکلبه، رفتار مکانیکی و بار شروع تخریب اتصال را با دقتی بسیار خوب پیشبینی میکند. با استفاده از مدل فوق اتصالات تکلبه کامپوزیتی با دو لایهچینی 〖[-45/0/45/90]〗_s و 〖[90/〖-45〗_2/45]〗_s مدلسازی شدند. اتصالات تکلبه کامپوزیتی با دو لایهچینی فوق ساخته شده و تحت آزمایش قرار گرفتند. مقایسه نتایج مدلسازی با آزمایشهای فوق نشان میدهد که حداکثر خطای مدل برای اتصال با لایهچینی اول 2.17% و برای اتصال با لایهچینی دوم 3.91% است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A novel model to predict the mechanical behavior of single-lap composite joints
نویسندگان [English]
- Alireza Shamaee-Kashani 1
- Mahmood Mehrdad Shokrieh 2
1 Department of Mechanical Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 Department of Mechanical Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the present research, using a micromechanical approach, a novel analytical method was developed to predict the stiffness and damage initiation load of single-lap composite joints. The elastic and strength properties of fiber and matrix were used to characterize the elastic and strength properties of unidirectional composites. Based on the layup and geometrical parameters of the single-lap joint and using a nonlinear spring-mass model, the stiffness of the joint was predicted. Then, by defining the stress concentration factor and using the maximum stress failure criteria, the damage initiation load of the single-lap composite joint was predicted with a good accuracy. This model was used to simulate the mechanical behavior of single-lap joints with layups 〖[-45/0/45/90]〗_s and〖[90/〖-45〗_2/45]〗_s. Composite joints with these two layups were manufactured and tested. A comparison between the results of the model and experiments shows maximum errors of 2.17% and 3.91% for joints with these two layups, respectively.
کلیدواژهها [English]
- Mechanical joint
- composites
- theoretical model
- experiment