نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
3 استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
استفاده گسترده از سازههای لانهزنبوری بهعنوان هسته سازههای ساندویچی در صنایع هوایی و امکان برخورد اجسام کوچک با سرعتهای بالا به این سازهها، بیانگر ضرورت مطالعه بر روی رفتار ضربه سرعتبالای سازههای لانهزنبوری است. در این مقاله با در نظر گرفتن وابستگی خواص سازه لانهزنبوری به نرخ کرنش بالا، به شبیهسازی المان محدود رفتار ضربه سرعتبالا و تعیین سرعت حد بالستیک این سازهها در برخورد با پرتابههای سرنیمکره و سرتخت پرداخته شده است. نتایج شبیهسازی با نتایج آزمایشگاهی موجود در منابع مقایسه شده است و سرعت حد بالستیک حاصل از مدلهای عددی، انطباق خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارند. همچنین جهت بررسی اثر خواص وابسته به نرخ کرنش، سرعت حد بالستیک مدلهای عددی در صورت عدم اعمال خواص وابسته به نرخ کرنش تعیین و با نتایج مدلهای دارای اثرات وابسته به نرخ کرنش مقایسه شده است. مقایسه نتایج این دو حالت نشان میدهد که بهکارگیری اثرات وابسته به نرخ کرنش موجب افزایش جذب انرژی بهصورت انرژی اتلافی پلاستیک و انرژی اتلافی اصطکاکی میشود که دقت شبیهسازی عددی را بهطور قابل توجهی بهبود میبخشد. از سوی دیگر در شبیهسازی برخورد پرتابه به سازه لانهزنبوری، مکانیزمهای تخریب، و همچنین سطوح آسیب در جلوی لانهزنبوری، مشابه با نمونههای آزمایشگاهی مشاهده شده است. با این حال نحوه ساخت لانهزنبوری و ماهیت اتفاقی برخورد، موجب تفاوت سطوح آسیب در پشت لانهزنبوری شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Numerical investigation of the effect of material strain rate dependent properties on high velocity impact behavior and ballistic limit velocity of honeycomb structures
نویسندگان [English]
- Meysam Khodaei 1
- Majid Safarabadi Farahani 2
- Mojtaba Haghighi Yazdi 3
1 Department of Mechanical Engineering, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Mechanical Engineering, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Mechanical Engineering, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this paper, high velocity impact behavior of honeycomb structures was modeled by implementing high strain rate dependent properties of honeycomb and its ballistic limit velocities in collision with hemispherical as well as flat ended projectiles were calculated. The obtained results were validated with those available in open literature and numerical ballistic limit velocities were found to be in good agreement with experimental ballistic limit velocities. In addition, ballistic limit velocities in models without strain rate dependent properties were calculated and compared with those in previous models to evaluate the influence of strain rate dependent properties. Comparing the results of these two kinds of models showed that using strain rate dependent properties increases absorbed energy as plastic dissipated and frictional dissipated energies which improve accuracy of numerical modeling significantly. On the other hand, fracture mechanisms and damaged zones were investigated in numerical models and were compared with experimental output. Damaged zones in front of honeycombs in numerical models were similar to experiments but honeycomb manufacturing process and random collision of projectile with honeycomb, made some differences in damaged zone at the back of the honeycombs.
کلیدواژهها [English]
- Honeycomb
- High velocity impact
- Ballistic Limit Velocity
- Strain Rate Dependent Properties
- Numerical Modeling