نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکترا، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در این تحقیق اثر انحنای دولایه فولاد- پلی اوریا در مقابل بار ضربه‌ای به‌صورت عددی و تجربی بررسی شده است. در مدل عددی، ورق تک لایه فولادی و دولایه فولاد- پلی اوریا در 12 شعاع انحنای مختلف تحت اثر بار ضربه‌ای قرار گرفته و تحلیل شده است. برای صحه‌گذاری روش عددی، از مدل تجربی برای سه انحنا از 12 انحنای مورد نظر استفاده شده است. برخورد به‌صورت سقوط آزاد وزنه بوده و ارتفاع پرتاب وزنه 30 سانتی‌متر می‌باشد. نمونه دو لایه از ورق فولادی اس تی 14 و لایه پلیمری از جنس پلی اوریا تشکیل و مورد آزمایش قرار گرفته است. پارامترهای مهمی مانند تغییر شکل ماندگار دولایه و همچنین تغییرات شتاب ضربه زننده در لحظه شروع برخورد تا زمان توقف کامل قطعه اندازه‌گیری شده‌اند. در روش تجربی شتاب ضربه زننده، توسط سنسور شتاب‌سنج اندازه‌گیری شده و تغییر شکل ماندگار ورق دولایه نیز اندازه گیری شده است. در مدل عددی، تحلیل با استفاده از نرم افزار ال- اس- داینا انجام شده است. نتایج روش تجربی و مدل عددی سازگاری خوبی با یکدیگر داشته‌اند لذا نتایج هر دو روش تجربی و عددی تحقیق نشان می‌دهد با افزایش شعاع انحنای ورق، مقدار حداکثر تغییر شکل ماندگار کاهش یافته ولی شتاب برخورد افزایش می‌یابد. البته با افزایش بیشتر شعاع ورق (نزدیک شدن رفتار قطعه به ورق مسطح) حداکثر شتاب ضربه زننده و همچنین حداکثر تغییر شکل ماندگار، ثابت می‌مانند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Experimental and numerical analysis of impact on curved steel- polyurea bi-layer panels

نویسندگان [English]

  • Ahmad bidi 1
  • Gholamhossein Liaghat 2
  • Gholamhossein Rahimi 2

1 Department of Mechanical Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Department of Mechanical Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The impact behavior of steel – polyurea bi-layer panel and the effect of curvature is studied numerically and experimental analysis is used for numerical result verification. Numerical analysis for 12 different radius of curvature is performed. On the other hand three radius of curvature is used in experimental analysis. Simple drop weight impact test apparatus is used and the falling weight height is 30 cm. The bi-layer samples in three radius of curvature are fabricated and each sample consisted of steel layer and polyurea coating. Two important parameters measured are the maximum plastic deformation of panel and impactor acceleration history. A high speed accelerometer is used for measuring the impactor acceleration in experimental method. Also the permanent plastic deformation is measured with numerical measurement system attached to the drop test apparatus. LS-DYNA software is used in numerical analysis and explicit solution is done. The results in numerical method and test (if available) are compared together and show good agreement. The results for all cases show that, increasing the panel radius of curvature will increase impactor acceleration and will decrease plastic deformation of bi-layer panel, but if the radius of curvature is increased more and more, then the impactor acceleration will not be increased further and will be nearly constant. On the other hand plastic deformation of the panel will be constant when the panel radius of curvature is increased more

کلیدواژه‌ها [English]

  • Composite
  • Polyurea
  • Drop impact test
  • Plastic deformation
  • Impact acceleration
[1]    Kim, H. Hong, S. and Huh, H., “The Evaluation of Crashworthiness of Vehicles with Forming Effect,” 4’th European LS-DYNA Users Conference, Crash/Automotive Application, 2006.
[2]    Mamalis, A. G. Robinson, M. and Manolakos, D.E., “Crashworthy Capability of Composite Material Structures,” Department of Mechanical Engineering, National Technical University of Athens, Advanced Railway Research Centre Sheffield, UK. Vol. 37, pp. 109-134, 1997.
[3]    Chongdu, C. and Guiping, Z., “Dynamic Response and Damage of Composite Shell under Impact,” KSME International, Vol. 13, No. 9, pp. 956-608, 1999.
[4]    Bidi, A. Liaghat, Gh. and Rahimi, Gh., “Experimental and Numerical Analysis of Impact on Steel Curved Panels,” In Persian, Journal of Modares Mechanical Engineering, Department of Mechanical Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, In Press.
[5]    Stargel, D.S., “Experimental and Numerical Investigation into the Effects of Panel Curvature on the High Velocity Ballastic Impact Response of Aluminum and Composite Panels,” Doctor of philosophy dissertation, University of Maryland. College Park; 2005.
[6]    Norman, J., “Recent Studies in the Dynamic Plastic Behavior of Structures. Appl. Mech. Rev. Vol. 42, No. 4, pp. 95–115, 1989.
[7]    Yoshida, H. Uenishi, A. Kuriyama, Y. and Takahashi, M. “Crashworthiness Improvement of the Side Crash by the Work Hardening Effect of Pre-Strained High Strength Steel,” SAE Technical Paper, 10.4271 -01-3112, 2001.
[8]    Puneet, K. James L. David, S. and Arun, S., “Effect of  Plate Curvature on Blast Response of Aluminum Panels,” Internationa Journal of Impact Engineering, Vol. 46, pp. 74-85, 2012.
[9]    Ambur, R.D. and Starnes, H. J., “Effect on the Impact DamageCharacteristics and Residual Strength of Composite Plates,” NASA Langley Research Center, AIAA Paper, No. 98, pp. 1881, 2011.
[10]  Wierzbicki, T., “Plastic Analysis of Plates and Shells,” http://ocw.mit.edu/courses/mechanical-engineering, available in 23, February 2015.
[11]  McShane, G.J. Stewart, C. and Aronson, M.T., Wadley, H.N.G. Fleck, B.N. and Deshpande, V.S., “Dynamic Rupture of Polymer– Metal Bilayer Plates,” International Journal of Solids and Structures, Vol. 45, No. 16. pp.4407-4426, 2008.
[12]  Irshidat, M. Al-Ostaz, A. and Cheng, A.H.D., “Predicting the Response of Polyurea Coated High Hard Steel to Ballistic Impact by FragmentSimulating projectiles,” Submitted to Computational Mechanics, 2008.
[13]  Amini, M.R. Isaacs, J. and Nasser, S., “Investigation of Effect of Polyurea on Response of Steel Plates to Impulsive Loads in Direct Pressure Pulse Experiments,” Mechanics of Materials, Vol. 42, pp. 628-639, 2010.
[14]  LS-DYNA keyword user’s manual, Vol. 1 version 960, Livermore Software Technology Corporation, Sec. 1 pp. 36, 2001.
[15]   AUTODYN, EKM, Engineering Knowledge Manager, http://orange.engr.ucdavis.edu, available in 24 December 2015.
[16]  Hallquist, O., Ls-Dyna Theory Manual, Sec. 18.19, 2006.