2024-03-29T09:37:41Z
https://jstc.iust.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4855
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
شناسه این شماره نشریه علوم و فناوری کامپوزیت
2018
02
20
https://jstc.iust.ac.ir/article_30756_0aa06f53e5ab73b6660d1203b8cde449.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
مدلسازی و کنترل هوشمند ارتعاشات ورق کامپوزیتی یکسرگیردار مسلح با سیمهای آلیاژ حافظهدار
شیما السادات
مجابی
محمدمهدی
خیری خواه
در این مقاله، ارتعاشات اجباری یک ورق چند لایه کامپوزیتی یکسرگیردار مسلح با عملگرهای سیمهای آلیاژ حافظهدار، به روش کلاسیک و فازی و بصورت مدار بسته کنترل میشود. به این منظور، ابتدا معادلات حاکم بر ارتعاشات ورق کامپوزیتی چند لایه که شامل سیمهای آلیاژ حافظهدار است، با استفاده از تئوری کلاسیک ورقها و اصل همیلتون استخراج میشود. همچنین رفتار حرارتی - مکانیکی سیمهای آلیاژ حافظهدار با استفاده از فرمول لیانگ مدلسازی میگردد. سپس حل نیمه تحلیلی مساله با توجه به شرایط مرزی آن و به روش ریلی- ریتز ارائه و فرکانسهای طبیعی ورق محاسبه و با نتایج تجربی مقایسه میگردد. نتایج حاصله حاکی از دقت مدلسازی و تطابق خوب آن با نمونه واقعی دارد. سپس جهت کنترل دامنه ارتعاشات ورق تحت بار اجباری نوسانی، از سیستم مدار بسته با عملگرهای سیم آلیاژ حافظهدار که بر روی ورق متصل شدهاند، استفاده میگردد. از سه روش کنترلی کلاسیک، فازی و ترکیبی جهت کاهش دامنه جابهجایی ورق استفاده میشود. در نهایت با استفاده از الگوریتم ژنتیک، به بهینه سازی ضرایب بهره کنترل کننده کلاسیک و قواعد و پارامترهای کنترل کننده فازی جهت هدف کاهش دامنه ارتعاشات سازه پرداخته میشود. نتایج حاصله نشان میدهد که کلیه کنترل کننده-های طراحی شده دامنه جابهجایی پایدار ورق را به طور چشمگیری کاهش میدهند و در این بین کنترل کننده ترکیبی فازی-کلاسیک بهترین عملکرد را داراست.
آلیاژ حافظهدار
ورق کامپوزیتی
ارتعاشات
کنترل کننده فازی
الگوریتم ژنتیک
2018
03
06
363
374
https://jstc.iust.ac.ir/article_28554_370b9cad69e3686985b2245c52c1bc21.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
تحلیل تنش در اتصال چسبی تکلبه بین لولههای کامپوزیتی تحت گشتاور پیچشی و اثرات حرارتی- رطوبتی به روش تربیع دیفرانسیل
محمد منصور
محی الدین قمشه ای
رضا
شاهی
در این تحقیق اتصال چسبی رویهم تک لبه بین لولههای کامپوزیتی که همزمان تحت یک گشتاور پیچشی و اثرات حرارتی-رطوبتی قرار دارد، به روش عددی تربیع دیفرانسیل (DQM) مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحلیل بر اساس تئوری خطی پوستههای استوانهای به انجام رسیده و در آن خیز عرضی ایجاد شده در لوله ها لحاظ گردیده است. ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر تغییر شکل لولهها و ناحیه چسب برحسب مؤلفههای میدان جابجائی استخراج گردیدهاند. کل سازه به چند ناحیه همپوشانی و غیرهمپوشانی تقسیم گردیده، و معادلات مربوط به نواحی همپوشانی لولهها، که حل تحلیلی ندارند، به روش عددی DQM گسسته سازی شده، و نهایتاً مجموعه معادلات مربوط به کل سازه با توجه به شرایط مرزی و پیوستگی بین نواحی بطور همزمان حل گردیدهاند، تا جابجائیهای محیطی و شعاعی (عرضی) بدست آیند. سپس با معلوم بودن مؤلفههای جابجائی، مؤلفههای تنش برآمدن و تنش برشی در ناحیه همپوشانی تعیین شدهاند. به منظور صحت سنجی مدل عددی حاضر، نتایج عددی حاصل از آن با نتایج عددی یک مرجع به چاپ رسیده و نیز با نتایج نرم افزار آباکوس مقایسه گردیده، که مطابقت و همخوانی قابل قبولی بین آنها ملاحظه میشود. نهایتاً با استفاده از مدل DQM حاضر مطالعات پارامتری به انجام رسیده و تاثیر پارامترهایی شامل ضخامت لایه چسب، طول ناحیه همپوشانی، تغییر دما و رطوبت نسبی بر روی چگونگی توزیع تنشها در ابن ناحیه بررسی گردیده است.
لوله کامپوزیتی
اتصال چسبی
اثرات حرارتی-رطوبتی
روش تربیع دیفرانسیل
2018
03
06
375
385
https://jstc.iust.ac.ir/article_23927_1e3ccf8f96da7a08998270762ca9bd27.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی تاثیر نانو ذرات اکسید تیتانیوم بر استحکام ضربه، استحکام کششی و مدول الاستیک ترکیبات پایه پلیپروپیلن/پلیاتیلن خطی با چگالی کم
فرامرز
آشنای قاسمی
اسماعیل
قاسمی
سجاد
دانش پایه
در این تحقیق، خواص مکانیکی، شامل مدول الاستیک، استحکام کششی و استحکام ضربه نانوکامپوزیتهای بر پایه آلیاژ پلیپروپیلن و پلیاتیلن خطی با چگالی کم، در حضور نانوذرات اکسید تیتانیوم، به روش اختلاط مذاب در یک اکسترودر دو مارپیچه همسوگرد تهیه گردید. بدین منظور، به ترتیب 0، 2 و 4 درصد وزنی نانو ذرات اکسید تیتانیوم به ترکیبات پایه پلیپروپیلن/پلی اتیلن خطی با چگالی کم با نسبت ثابت 60/40 درصد وزنی افزوده شده و ترکیبات نهایی تهیه شد. آزمونهای کشش و ضربه به ترتیب برای تعیین مدول الاستیسیته، استحکام کششی و استحکام ضربه ترکیبات انجام شد. مشاهده شد که افزودن نانو ذرات اکسید تیتانیوم تا 2 درصد وزنی مدول الاستیسیته و استحکام ضربه نسبت به ترکیب پایه پلیپروپیلن/پلیاتیلن خطی با چگالی کم را افزایش میدهد اما تاثیر چندانی بر استحکام کششی ندارد. حضور بیش از 2 درصد وزنی نانو ذرات (تا 4 درصد وزنی) باعث کاهش خواص مذکور میشود. همچنین مشاهده گردید که حضور نانو ذرات با درصد وزنی کم (حدود 2 درصد وزنی)، تقریبا 7 درصد استحکام ضربه و مدول الاستیک ترکیبات را افزایش میدهد.
نانو کامپوزیتها
مدول الاستیک
استحکام ضربه
نانو ذرات اکسید تیتانیوم
2018
03
06
386
390
https://jstc.iust.ac.ir/article_23928_caf6c537e19a3345a19bd5bae64611f3.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
تاثیر دمای پیشگرم روی ضخامت و ساختار لایه فصل مشترک کامپوزیت دوفلزی آلومینیم- مس در روش گریز از مرکز عمودی
احسان
حیطه
مهدی
دیواندری
مرتضی
غلامی
مصرف کامپوزیتهای شامل دو یا چند فلز، با هدف بهبود بهرهوری در صنایع مختلف، در سالهای اخیر افزایش یافته است. در این تحقیق، ریختهگری کامپوزیت دوفلزی آلومینیم- مس در حالت ذوبریزی مذاب آلومینیم درون بوش جامد مسی به ابعاد، ارتفاع 40 میلیمتر و قطر داخلی و خارجی 79 و 84 میلیمتر، در سرعت دوران 1480 دور بر دقیقه و دماهای پیشگرم 100، 150، 200، 300 و 400 درجهی سانتیگراد به وسیلهی دستگاه ریختهگری گریز از مرکز عمودی انجام شد و فصل مشترک تشکیل شده مورد مطالعه قرار گرفت. کاهش دمای پیشگرم با تشدید آهنگ تبرید موجب کاهش ضخامت فصل مشترک و نیز ظریفتر شدن ساختار یوتکتیک غیرعادی α-Al/Al3Cu میشود. بررسیهای آنالیز میکروسکوپ الکترونی مجهز به طیفسنجی پراش انرژی پرتو ایکس (EDS) نشان داد فازهای (به ترتیب از سمت مس) AlCu2، AlCu و Al2Cu، رسوبات Al2Cu جدا شده از لایهی سوم و پراکنده در زمینهی از ساختار یوتکتیک غیرعادی α-Al/Al3Cu و نهایتا ساختار یوتکتیک غیرعادی α-Al/Al3Cu در مجاورت آلومینیم تشکیل شده است. سختی فصل مشترک تابع یک روند نزولی است به گونهای که سختی فازهای تشکیل شده از سمت دیوارهی خارجی به طرف داخل قطعه ریختگی کاهش مییابد.
فصل مشترک
آلومینیوم
مس
ریختهگری گریز از مرکز
انحلال
دمای پیشگرم
2018
03
06
391
398
https://jstc.iust.ac.ir/article_25629_5f6135330052a083476028b38ac25048.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی تجربی رفتار کششی کامپوزیت های چند لایه الیاف- فلز خود ترمیم شونده با الیاف شیشه توخالی کوتاه
رضا
اسلامی فارسانی
فاطمه
محبتی
حامد
خسروی
کامپوزیتهای چندلایهای الیاف- فلز که از اتصال ورقهای نازک فلزی و کامپوزیتهای تقویتشده با الیاف تشکیل شدهاند، به دلیل دارابودن وزن کمتر و خواص مکانیکی بهتر در مقایسه با سایر کامپوزیتها و آلیاژهای آلومینیوم در صنایع مختلف کاربرد فراوانی پیدا کردهاند. در صورت ایجاد عیوبی همچون ترک در این مواد، ساختار آنها آسیب دیده و لذا باید آن را جایگزین نمود. جهت بهبود عیوب و ترکها بدون جایگزینکردن کامپوزیت چندلایهای از سیستمهای خودترمیمی استفاده میشود. در این پژوهش یک سری میکرولولههای شیشهای کوتاه پرشده با نوعی ماده ترمیمکننده شامل رزین اپوکسی و هاردنر مربوط به آن بهعنوان سیستم خودترمیمی استفاده شده است. هنگامیکه در حین بارگذاری عیب یا ترک در کامپوزیت ایجاد شود، این عیوب با میکرولولههای شیشهای کوتاه برخورد کرده، در نتیجه میکرولولهها شکسته و عامل ترمیمی در محل آسیب جریان پیدا میکند که با گذشت زمان موجب ترمیم آسیب و در نتیجه بهبود خواص کامپوزیت میشود. هدف از این پژوهش بررسی کسر حجمی مناسب و زمان مطلوب جهت مشاهده پدیده ترمیمشوندگی است. بدین منظور میکرولولههای شیشهای حاوی مواد ترمیمکننده با کسرهای حجمی 4، 8 و 12 پر و خردشده و در کامپوزیت زمینه اپوکسی تقویتشده با الیاف شیشه پراکنده شدند. خواص کششی نمونهها با گذشت زمانهای مختلف پس از ایجاد آسیب مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین میزان بازیابی راندمان ترمیم به میزان 3/58 درصد برای نمونه حاوی 8 درصد حجمی ماده ترمیمی مشاهده شد.
کامپوزیت چندلایهای الیاف- فلز
پدیده خود ترمیمی
رفتار کششی
میکرولولههای شیشهای کوتاه
2018
03
06
399
404
https://jstc.iust.ac.ir/article_25631_931ce498b5e09230513d859bc684e231.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
کمانش صفحه کامپوزیتی ساخته شده از الیاف منحنی با تغییر خطی و غیرخطی جهت الیاف
حسین
نوپور
عبدالرضا
کبیری عطاآبادی
محمود مهرداد
شکریه
در این تحقیق، تأثیر مسیر الیاف منحنی بر روی بهبود بار کمانش صفحه کامپوزیتی تحت فشار محوری و با در نظر گرفتن مسیرهای تغییر خطی و غیرخطی (مسیر شعاع انحناء ثابت) زاویه الیاف، بررسی شد. در مسیر تغییر خطی و غیر خطی، زاویه الیاف با مختصات نقاط واقع در صفحه به ترتیب به صورت خطی و غیرخطی تغییر میکند. در تحقیقات گذشته بر روی کمانش صفحات کامپوزیتی با الیاف منحنی، عمدتاً مسیرهای تغییر خطی زاویه الیاف بررسی گردید، اما فعالیت قابل توجهی در زمینه مقایسه بین میزان اثرگذاری این مسیر با سایر مسیرها صورت نگرفت. لذا در این تحقیق، این مقایسه برای دو مسیر تغییر خطی و غیرخطی و برای یک صفحه کامپوزیتی بدون گشودگی و دارای گشودگی انجام شده است. برای مدلسازیها از نرمافزار المان محدود آباکوس استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که برای صفحه کامپوزیتی بدون گشودگی با ابعاد، جنس، لایهچینی و شرایط مرزی مورد نظر، مسیر تغییر خطی زاویه الیاف در حالت ایدهآل، در حدود ده درصد بار کمانش بیشتری را نسبت به مسیر شعاع انحناء ثابت نتیجه داده اما با لحاظ قیود ساخت، مسیر شعاع انحناء ثابت، حدود چهار درصد نتایج بهتری را نشان میدهد. با توجه به شرایط مرزی اعمالی، مکانیزم افزایش بار کمانش با بهکارگیری الیاف منحنی شکل، باربرداری از نواحی مرکزی و انتقال بار به لبهها میباشد. دو هندسه گشودگی دایروی و بیضی شکل با قطر و نسبتهای منظری مختلف نیز بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که در مدلهای با گشودگی با لحاظ قید ساخت، هر دو مسیر بار کمانش تقریبا یکسانی دارند.
صفحه کامپوزیتی
الیاف منحنی
تغییر خطی زاویه الیاف
مسیر شعاع انحناء ثابت
کمانش
2018
03
06
405
417
https://jstc.iust.ac.ir/article_25635_3f803fd3b42779bc52cc79fa144b5ed9.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
تحلیل تجربی و عددی سازه های مخروط ناقص مشبک کامپوزیتی تقویت شده با و بدون نانولوله های کربنی تحت نیروی محوری فشاری
علی
داور
رضا
آذرافزا
وحید
باقری
در این مقاله رفتار فشاری سازههای مخروط ناقص مشبک کامپوزیتی با و بدون نانولوله کربنی به عنوان تقویت کننده، به روش تجربی و شبیهسازی عددی مورد بررسی قرار گرفت. نمونههای کامپوزیتی از جنس شیشه/اپوکسی بدون نانولوله کربنی و تقویت شده با 2% وزنی نانولوله کربنی به روش پیچش الیاف ساخته شد و مورد آزمایش نیروی محوری فشاری قرار گرفت. همچنین مدلسازی مخروط ناقص مشبک کامپوزیتی و شبیهسازی عددی در نرم افزار آباکوس انجام پذیرفت و نتایج نیروی فشاری-جابجایی محوری با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید و تطابق خوبی حاصل شد. در شبیهسازی عددی، برای اختصاص دادن خواص ماده نانوکامپوزیت، از مدل هالپین-سای اصلاح شده استفاده شد. تاثیر کسر حجمی نانولوله کربنی و همچنین ضرایب پراکندگی نانولولهها در داخل رزین اپوکسی، به کمک تحلیل اجزاء محدود بررسی شد. نتایج نشان داد که افزودن 2% وزنی نانولوله کربنی به رزین اپوکسی در حین ساخت، نیروی قابل تحمل بیشینه را حدود 44% افزایش میدهد. این در حالی است که با افزایش کسر حجمی نانولوله بالاتر از 2% وزنی، به دلیل کاهش کیفیت پراکندگی و کلوخهای شدن و غیر یکنواختی توزیع نانولوله درون رزین اپوکسی، حداکثر نیروی قابل تحمل سازه کاهش مییابد.
مخروط ناقص مشبک
شیشه/اپوکسی
نانوکامپوزیت
آزمایش فشار محوری
شبیه سازی عددی
2018
03
06
418
425
https://jstc.iust.ac.ir/article_26375_136b6b844bc6f7e3a4b9368a0e76a00f.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی خواص مکانیکی و ریزساختار نانوکامپوزیت زمینه مسی تقویت شده با ذرات اکسید سیلیسیوم تولید شده به روش فرآوری اصطکاکی اغتشاشی
الهه
خدابخشی
شهاب
کاظمی
سعید
احمدی فرد
چکیده فرآیند اصطکاکی اغتشاشی یک روش بهسازی سطح است. این فرآیند برای اصلاح ریزساختار و بهبود خواص مکانیکی و همچنین تولید کامپوزیت سطحی توسعه یافته است. هدف از انجام این پژوهش تولید نانو کامپوزیت سطحی زمینه مس با ذرات تقویت کننده SiO2 به روش فرآوری اصطکاکی اغتشاشی برای بهبود خواص مکانیکی است. در این مقاله از سرعت پیشروی ثابت 56 میلیمتر بر دقیقه و از سرعتهای دورانی 500، 710 و 1000 دور بر دقیقه بهره گرفته شد. نمونه بهینه با در نظر گرفتن نتایج ریزساختاری و بالاترین خواص مکانیکی انتخاب شد. ریزساختاری نمونهها به وسیله میکروسکوپ نوری (OM) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده این است که با افزایش سرعت دورانی اندازه ذرات افزایش و در نتیجه سختی کاهش می یابد. بیشترین سختی به دست آمده، مربوط به نمونه تولید شده با سرعت دورانی 500 دور بر دقیقه و به میزان 121 HV و با کمترین اندازه دانه 10 میکرون در ناحیه اغتشاشی است. همچنین خواص کششی نمونههای تولید شده به وسیله آزمون کشش بررسی شد. نتایج آزمون نشان دهنده آن است که استحکام کششی فلز پایه و کامپوزیت سطحی تولید شده به ترتیب 218 به227 مگاپاسکال به دست آمد. در نهایت خواص سایشی کامپوزیت سطحی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون سایش˓ بهبود رفتار سایشی کامپوزیت تولید شده را نشان میدهد.
فرآیند اصطکاکی اغتشاشی
خواص مکانیکی
میکروسختی
مس
سایش
2018
03
06
426
433
https://jstc.iust.ac.ir/article_28249_37dfb9372e785b4a5511af0f677a1e04.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی تجربی رفتار دینامیکی پانل ساندویچی کامپوزیتی با مواد خودترمیم تحت ضربه شارپی و تخریب خمش سه نقطهای
نوید
جلالیان میرزاپور
مهدی
یارمحمد توسکی
در این تحقیق، رفتار ضربه شارپی پانل ساندویچی با لحاظ مواد خودترمیم در آن، مورد بررسی قرار گرفته است. پانل ساندویچی شامل پوسته کامپوزیتی الیاف کربن با چیدمان متقارن (0/90) در قسمت بالا و پایین و هسته جامد از فوم PVC بین آنها میباشد. مواد خودترمیم درون لولههای نازک شیشهای پرشده و بین لایههای کامپوزیت پانل ساندویچی قرار داده شدهاند. ساخت پانل ساندویچی به روش لایهچینی دستی بوده که از اپوکسی برای اتصال لایهها نیز استفاده شده است. مواد خودترمیم دارای سه کسر حجمی 0.5، 1 و 1.5 درصد هستند که در بین لایههای کامپوزیتی پانل ساندویچی بکار گرفته شدهاند. تخریب پانل ساندویچی با لحاظ مواد خودترمیم توسط دستگاه خمش سه نقطهای انجام شده است. پس از تخریب، ترمیم آغاز شده و مدت زمانهای صفر، سه و هفت روز برای تاثیر مواد خودترمیم پانل ساندویچی در نظر گرفته شده است. نمونهها تحت آزمایش ضربه شارپی در مدت زمانهای مذکور قرار گرفته و تاثیر مواد خودترمیم برروی رفتار ضربه پانل ساندویچی مورد ملاحظه قرار گرفته است. نتایج تجربی رفتار ضربه شارپی پانل ساندویچی با لحاظ مواد خودترمیم بیانگر این است که بیشترین میزان چقرمگی شکست دینامیکی و بازدهی ترمیم متعلق به نمونه با کسر حجمی 1.5 درصد پس از گذشت هفت روز از زمان تخریب در مقایسه با نمونه شاهد میباشد. بکارگیری لولههای شیشهای خود بهتنهایی موجب افزایش استحکام سازه ساندویچی به میزان چشمگیری میشوند و تعداد لولهها در افزایش استحکام سازه موثر است. با افزایش کسر حجمی و زمان ترمیم، بازدهی ترمیم پانل ساندویچی افزایش مییابد.
پانل ساندویچی
کامپوزیت
مواد خودترمیم
ضربه شارپی
کسر حجمی
2018
03
06
434
442
https://jstc.iust.ac.ir/article_28558_a181d79dea3461a9db4f3e59827fe206.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
تاثیر ابعاد و سفتی موضعی جسم متصله هوشمند حافظه دار بر پاسخ ارتعاشات آزاد ورق-های ضخیم
کرامت
ملک زاده
ناصر
ذوالقدر
علیرضا
پورموید
در این تحقیق برای اولین بار تاثیر پارامترهایی نظیر سفتی موضعی هوشمند و ابعاد جسم متصله هوشمند حافظهدار در رفتار دینامیکی ورقهای ضخیم با حضور جسم متصله هوشمند حافظهدار بررسی شده است. در بدست آوردن معادلات حاکمهی حرکت این ورق از تئوری مرتبه بالای 12 مولفهایی گارک- کانت استفاده شده است که در این حالت اثرات ناشی از آلیاژهای حافظهدار و سفتی موضعی جسم متصله در نظر گرفته شده و در ادامه معادلات ارتعاشی ورق حامل جسم متصله هوشمند دارای آلیاژ حافظهدار با استفاده از اصل همیلتون بدست آورده شده است. به جهت گسسته سازی سیستم از روش گلرکین استفاده گردیده و سپس ماتریسهای سفتی و جرمی سیستم مذکور برای دستیابی به یک مسئله ارتعاشی استاندارد مقادیر ویژه استخراج شده است. فرکانسهای ارتعاشی سیستم محاسبه شده با نتایج مقالات و مجلات معتبر مقایسه و اثر پارامترهای مختلف ورق ضخیم ارزیابی شده است. نتایج حاصله نشان میدهد در نظر گرفتن سفتی موضعی جسم متصله ناشی از اثر آلیاژهای حافظهدار و سفتی خود ورق، نقش قابل ملاحظهایی در رفتار ارتعاشاتی ورقها دارد به گونهایی که در صورت عدم فعالسازی مناسب هر یک از پارامترهای مختلف آلیاژ حافظهدار و یا در نظر نگرفتن سفتی جسم متصله هوشمند حافظهدار تغییرات در پاسخهای سیستم قابل ملاحظه خواهد بود. همچنین ابعاد جسم متصله نیز دارای اهمیتی خاص خواهد بود زیرا که اثر وزن آلیاژ حافظهدار، جسم متصله و همچنین نیروهای ناشی از استحالهی آلیاژهای حافظهدار هر کدام تاثیرات زیاد بعضاً ناهمسویی بر ارتعاشات سیستم دارند.
ارتعاشات آزاد
جسم متصله هوشمند
سفتی موضعی
مواد مرکب هوشمند
2018
03
06
443
452
https://jstc.iust.ac.ir/article_29902_37fc7f0353a9ce2b30e4b2ee50a617ac.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی آشکارسازی حرکت مذاب و حباب در فرآیند پالتروژن مواد گرمانرم
امیرحسین
دادو
محمد
گلزار
داوود
اکبری
محمد حسین
محمدی پور
فرآیند پالتروژن یکی از روش های پیوسته تولید پروفیل هایی با مقطع ثابت می باشد. در این پژوهش شکلگیری محصول پالتروژن از یک ماده گرمانرم در قالب مستقیما مشاهده و اطلاعات مهمی از حرکت مذاب و شکل گیری حباب در حین فرآیند حاصل گردید.در این راستا از یک قالب پالتروژن تخت (همگرا- موازی) با طرفین شیشه ای جهت آشکارسازی استفاده شد. برای حرارت دهی محصول در حین انجام فرآیند از یک منبع مادون قرمز استفاده شد تا فضای کافی جهت تامین حرارت پیوسته در تمامی قالب ممکن گردد. از مواد آشکارساز مانند گرانول و الیاف رنگی جهت آشکارسازی بهتر جریان مذاب نسبت به الیاف استفاده شد. جهت مشاهده بهتر درون قالب و ثبت تصاویر باکیفیت، از دوربین تصویر برداری استفاده گردید.سرعت متوسط ذره در جریان مذاب با حضور الیاف شیشه در جهت طولی 0.43 سانتی متر بر ثانیه و درجهت عرضی 0.54 سانتی متر بر ثانیه اندازه گیری شد. سرعت متوسط طولی مذاب نسبت به سرعت کشنده بیست در صد کمتر محاسبه شد ولی سرعت طولی ذره در انتهای قالب نزدیک به سرعت کشنده شد در حالی که سرعت عرضی در آنجا به صفر رسید. در خصوص حبابهای موجود در جریان مذاب درون قالب حدود 17 درصد کاهش حجم تا سه چهارم انتهایی قالب اندازه گیری گردید ضریب نفوذ با استفاده از رابطه دارسی با فرض فشار فرضی 7 بار به مقدار 8-10× 5 تخمین زده شد.
پالتروژن
آشکارسازی
جریان برگشتی
ضریب آغشتگی
گرما نرم
2018
03
06
453
463
https://jstc.iust.ac.ir/article_29903_1ddc3452c25d471137b96028e6521889.pdf
علوم و فناوری کامپوزیت
2383-3823
2383-3823
1396
4
4
بررسی و مقایسهی خواص مکانیکی و ریزساختار کامپوزیت Al/CNT و کامپوزیت هیبریدی Al/CNT/Al2O3 تولید شده توسط فرایند نورد اتصال انباشتی ترکیبی
علی
تابش
غلامرضا
ابراهیمی
حمید
عزت پور
فرایند اتصال نورد انباشتی یکی از روشهای تغییر شکل پلاستیک شدید برای تولید مواد فوق ریزدانه با استحکام بالا میباشد. در این پژوهش از فرایند جدید اتصال نورد انباشتی ترکیبی برای تولید کامپوزیت زمینه آلومینیومی تقویت شده با ذرات آلومینا و نانولولهی کربنی استفاده شد. این فرایند در واقع ترکیبی از روش اتصال نورد انباشتی همراه با آنیل متناوب و روش اتصال نورد انباشتی متقاطع میباشد. این فرایند شامل دو مرحله است. در مرحلهی اول افزودن تقویت کننده همراه با اتصال نورد انباشتی در چهار پاس ابتدایی نورد، به همراه آنیل ورقها پس از هر پاس بمدت یک ساعت در دمای C° 350 و در مرحلهی دوم اتصال نورد انباشتی بدون اضافه کردن تقویتکننده و بدون آنیل، انجام شد. در هر دو مرحله پس از هر پاس نورد، ورق ها به اندازهی°90 در جهت ساعتگرد چرخیده و سپس نورد شدند. کامپوزیت زمینه آلومینیومی با 1% وزنی تقویتکنندهی نانولولهی کربنی تا 11 پاس و کامپوزیت هیبریدی زمینه آلومینیومی با 1% وزنی نانولولهی کربنی و 2% وزنی آلومینا تا 9 پاس نورد تولید شدند. نتایج XRD نشان دهنده ایجاد دانه های فرعی در حد ابعاد نانومتری در پاس انتهایی در هر دو کامپوزیت میباشند.
کامپوزیت هیبریدی
فرایند اتصال نورد انباشتی ترکیبی
نانولولهی کربنی
خواص مکانیکی
2018
03
06
464
470
https://jstc.iust.ac.ir/article_30034_d989a63f9bc9521b07dee8447536c6d5.pdf