TY - JOUR ID - 36571 TI - ساخت و تحلیل صفحات دوقطبی کامپوزیتی با گرافیت انبساط یافته جهت افزایش هدایت الکتریکیِ پیل‌های سوختی JO - علوم و فناوری کامپوزیت JA - JSTC LA - fa SN - 2383-3823 AU - پوستان, پوریا AU - عبداله میرزایی, رسول AU - آشنای قاسمی, فرامرز AU - عبداللهی, القار AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شیمی، علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهرا ن. AD - دانشیار ، گروه شیمی، علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران. AD - دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهرا ن. AD - کارشناس ارشد، مهندس مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهرا ن. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 3 SP - 465 EP - 472 KW - صفحات دوقطبی KW - پیل سوختی KW - گرافیت انبساط یافته KW - کامپوزیت KW - هدایت الکتریکی DO - 10.22068/jstc.2019.103279.1511 N2 - صفحات دوقطبی از پرکاربردترین و اجزای اصلی یک پیل سوختی پلیمری است. در این مقاله ابتدا صفحات دوقطبی کامپوزیتی طبق استاندارد دپارتمان انرژی (DOE) ساخته شده و سپس میزان هدایت الکتریکی و رفتار مکانیکی آنها تعیین و بررسی شده است. صفحات دوقطبی کامپوزیتی به روش ریخته‌گری تحت‌فشار و حرارت ساخته شدند. برای ساخت این صفحات از رزین فنولیک به‌عنوان زمینه کامپوزیت، از گرافیت انبساط یافته جهت افزایش هدایت الکتریکی، از گرافیت به عنوان پرکننده و از پارچه کربنی جهت افزایش استحکام خمشی و بهینه کردن هدایت الکتریکی استفاده شد. آزمون‌های تجربی نیز مطابق معیار DOE انجام پذیرفت. میزان هدایت الکتریکی در بهترین حالت، نسبت به معیار استاندارد به میزان بیش از 40 درصد افزایش یافت. میزان استحکام خمشی و استحکام ضربه نمونه‌های اندازه‌گیری شده نسبت به معیار استاندارد، در بهترین حالت، به ترتیب تا 11 و 170 درصد افزایش یافت. با توجه به تصاویر SEM و نتایج آزمون‌ها مشخص شد که هدایت الکتریکی با استفاده از گرافیت انبساط یافته افزایش می‌یابد. نیز مشخص شد که افزایش درصد وزنی گرافیت انبساط یافته تأثیری در رفتار مکانیکی کامپوزیت ندارد و تنها هدایت الکتریکی کامپوزیت را افزایش میدهد. UR - https://jstc.iust.ac.ir/article_36571.html L1 - https://jstc.iust.ac.ir/article_36571_992606091667a4dc1a790bc4d94b9c00.pdf ER -