TY - JOUR ID - 253946 TI - روش تقریبی جدید برای تعیین قانون پل‌زنی مود ترکیبی I/II کامپوزیت‌های لایه‌ای JO - علوم و فناوری کامپوزیت JA - JSTC LA - fa SN - 2383-3823 AU - دانشجو, زهرا AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید بهشتی، تهران . Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 4 SP - 1836 EP - 1848 KW - قانون پل‌زنی KW - کامپوزیت لایه‌ای KW - ناحیه فرآیند شکست KW - تورق KW - بارگذاری مود ترکیبی I/II DO - 10.22068/jstc.2022.555832.1791 N2 - در این مقاله با توجه به اهمیت پدیده پل‌زنی ترک حین رشد تورق در کامپوزیت‌های لایه‌ای تحت مود ترکیبی I/II و به منظور فهم فیزیک مسئله پل‌زنی ترک، ابتدا با انجام آزمایش‌های شکست بین لایه‌ای بر روی نمونه‌های‌ کامپوزیتی و مشاهده سطوح شکست و ناحیه آسیب جلوی نوک تورق بر روی لبه نمونه‌ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی، به شناسایی و معرفی مهم‌ترین مایکرومکانیزم‌های درگیر حین پدیده پل‌زنی الیاف پرداخته می‌شود. در ادامه، با توجه به پیچیدگی مدل‌های موجود برای پیش‌بینی قوانین پل‌زنی در تورق کامپوزیت‌های لایه‌ای و دشواری تعیین پارامترهای متعدد موجود در آن‌ها، یک روش تقریبی جدید برای تعیین قانون پل‌زنی بر اساس یک مدل پیچیده‌تر مبتنی بر فیزیک ارائه شده است. در این روش، با حفظ مبنای فیزیکی مسئله و از طریق جایگذاری تقریب‌های ساده در توصیف پل‌زنی، به استخراج قوانین پل‌زنی پرداخته شده است. مزیت اصلی روش ارائه شده، دستیابی به قوانین پل‌زنی با استفاده از روابط ساده‌تر و با تعداد پارامترهای موردنیاز کمتر است. در نهایت به منظور ارزیابی صحت و دقت روش، رفتار کشش- جدایش ناحیه پل‌زنی پیش‌بینی شده توسط قانون پل‌زنی تقریبی ارائه شده با منحنی‌های کشش- جدایش تجربی در نسبت ترکیب مودهای مختلف مقایسه خواهد شد. UR - https://jstc.iust.ac.ir/article_253946.html L1 - https://jstc.iust.ac.ir/article_253946_03814ec64761210c433afa3a12cf6341.pdf ER -