TY - JOUR ID - 15701 TI - بررسی میزان ورقه ورقه شدن در فرآیند فرزکاری مارپیچ بر روی کامپوزیت پلیمری تقویت شده با الیاف کربن JO - علوم و فناوری کامپوزیت JA - JSTC LA - fa SN - 2383-3823 AU - حکیمی, عماد AU - امینی, سعید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 4 SP - 51 EP - 58 KW - کامپوزیت پلیمری تقویت شده با الیاف کربن KW - فرزکاری مارپیچ KW - ورقه ورقه شدن KW - نیروی ماشینکاری KW - قطر سوراخ DO - N2 - کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف کربن (CFRP) به‌علت داشتن نسبت استحکام بالا به وزن پایین روز به روز در صنایع مختلف، نظیر صنایع هوا فضا و خودروسازی در حال گسترش می‌باشند. با توجه به ضریب انبساط حرارتی متفاوت بین الیاف و رزین در کامپوزیت‌های پلیمری، سوراخ‌کاری این مواد یکی از عملیات مشکل برای ایجاد قطعات نهایی است. از این رو روش فرزکاری مارپیچ در سال‌های اخیر با توجه به کاهش نیرو در ماشین‌کاری و ایجاد سوراخ به‌صورت یک‌باره (بدون نیاز به پیش مته) یکی از روش‌های نوین برای سوراخ‌کاری CFRP می‌باشد. در این پژوهش به بررسی میزان ورقه ورقه شدن با توجه به نیرو و پارامتر‌های ماشین‌کاری پرداخته شده است. برای تعیین مقدار پیشروی، سرعت برشی و زاویه شیار مارپیچ ابتدا چندین آزمایش اجرا و بر این اساس سه سرعت برشی، چهار سرعت پیشروی و یک زاویه شیار مارپیچ تعیین شد. پس از اجرای آزمایش‌ها نتایج به‌دست آمده نشان داد، میزان ورقه ورقه شدن رابطه مستقیم با نیروی محوری در طی عملیات ماشین‌کاری دارد. همچنین قطر سوراخ تولید شده نیز از عوامل تاثیرگذار بر معیار ورقه ورقه شدن (Fd) است که افزایش سرعت برشی و کاهش میزان پیشروی سبب تولید سوراخ با دقت بالاتر و کاهش معیار ورقه ورقه شدن می‌شود. UR - https://jstc.iust.ac.ir/article_15701.html L1 - https://jstc.iust.ac.ir/article_15701_611c3abb944b835707675bc83091f879.pdf ER -